Fizjoterapeuci w czasach pandemii

Koronawirus zdominował wszystkie media. Codziennie słyszymy o nowych zakażeniach, o tym jaką walkę podejmują lekarze, pielęgniarki, ratownicy, diagności.

A fizjoterapeuci? Zniknęli w natłoku przytłaczających informacji, mimo że wielu z nich naraża codziennie swoje zdrowie pomagając innym.

Świat zapomniał o tym, że poza podstępnym wirusem jest wiele innych chorób, które zagrażają życiu i odbierają chorym nadzieję na normalne funkcjonowanie. Tylko w miesiącu marcu na rozległy udar mózgu zachorowało minimum 5 tysięcy osób a drugie tyle było hospitalizowanych po ciężkich incydentach kardiologicznych. Kilka tysięcy Polaków uległo poważnym wypadkom i urazom, przeszło trudne, ratujące życie i zdrowie zabiegi operacyjne. Kilkadziesiąt tysięcy osób potrzebuje codziennie pilnej, ratującej życie i chroniącej przed poważnymi powikłaniami fizjoterapii. Ponad 5 tysięcy fizjoterapeutek i fizjoterapeutów jest na pierwszej linii, na posterunku, walczy. Dzień po dniu, w bliskim kontakcie z drugim człowiekiem, blisko jego osobistych problemów, dając nadzieję na lepsze jutro.

Kwarantanna, bezruch i oficjalne zawieszenie usług rehabilitacyjnych w Polsce pozostawi ślad na zdrowiu i sprawności Polaków. Doskonale wiedzą o tym fizjoterapeuci, którzy na co dzień widzą powikłania wynikające z opóźnień i zaniedbań w procesie leczenia. Blisko 70 % kobiet i połowa mężczyzn w Polsce potwierdza występowanie bólu kręgosłupa. U kilkunastu procent społeczeństwa występują zmiany zwyrodnieniowe. Co miesiąc rodzi się w Polsce ponad 30 tysięcy dzieci, które będą czekać na konsultacje fizjoterapeutów. Niemowlęta z zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawne dzieci pozbawione obecnie terapii, dzieci i młodzież z deformacjami kręgosłupa, dorośli z dolegliwościami bólowymi, osoby z rozpoznaniem chorób neurodegeneracyjnych, seniorzy zamknięci w domach. Oni wszyscy będą potrzebować bardzo intensywnej i regularnej pomocy, gdy niewidzialny wróg zostanie pokonany. Niestety nie ma w Polsce dobrze funkcjonującego systemu, który pomógłby społeczeństwu w obecnej sytuacji.

Wyrażamy szacunek dla naszych kolegów pracujących w oddziałach szpitalnych!

Pozdrawiamy wszystkich fizjoterapeutów, którzy pozostają w gotowości do powrotu do pracy, którą odebrał im wirus. Doceniamy Wasze działania przy wprowadzeniu usług online, bezinteresowną aktywność prozdrowotną w mediach oraz działania na rzecz Pacjentów.

Wyrażamy podziękowania dla innych zawodów medycznych!

Zarząd Stowarzyszenie Fizjoterapia Polska